کریدور زنگزور و ادعاهای خلاف منافع ملی ایران-راهبرد معاصر
ماجرای جان‌باختن اتباع غیرقانونی در مرز سراوان ترک نشست اتحادیه بین المجالس جهانی حین سخنرانی نماینده «کنست» پنتاگون: استقرار سامانه تاد در اسرائیل موقتی است باکو: به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد از قلمرو کشور تعرضی به همسایگان صورت گیرد افشای جزئیاتی از روابط ترامپ با پوتین نتانیاهو در گفتگو با ماکرون: با هرگونه توقف یکجانبه جنگ در لبنان مخالفم جهاد اسلامی و جبهه مردمی فلسطین: مقاومت آماده وارد کردن ضربات دردناک به دشمن است ادعای جدید نیویورک تایمز درباره احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای یا نفتی ایران + عکس پنتاگون: یک تیم نظامی آمریکا برای راه اندازی سامانه تاد وارد اسرائیل شد رسانه طالبان: داعش به دنبال بدنام کردن اسلام است «حیفا» جایگزین شهرسوخته شمونه می‌شود! مجتبی امانی در دیدار مخبر: بزودی به لبنان باز می‌گردم آغاز رزمایش مشترک روسیه و پاکستان عراقچی: تبادل پیام غیرمستقیم با آمریکا متوقف شده است ایران: به هیچ وجه در طراحی، تصمیم گیری و اجرای عملیات ۷ اکتبر نقشی نداشته‌ایم
روح‌الله مدبر، تحلیلگر مسائل روسیه در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

کریدور زنگزور و ادعاهای خلاف منافع ملی ایران

روح‌الله مدبر، تحلیلگر مسائل روسیه با بیان اینکه کمرنگ شدن حضور روسیه در سیونیک باعث احتمال وقوع درگیری در منطقه قفقاز می‌شود، گفت: آسیب‌پذیر شدن ارمنستان، احتمال وقوع درگیری و ورود آذربایجان، ناتو و ترکیه به منطقه قفقاز و نیز طرح برخی ادعاها نسبت به کریدور زنگزوز مغایر با منافع ملی کشورمان است.
روح‌الله مدبر؛ تحلیلگر مسائل روسیه
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۲ - ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 16
کد خبر: ۲۶۰۳۳۹

کریدور زنگزور و ادعاهای خلاف منافع ملی ایران

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ کارشناسان معتقدند، ترکیه قصد دارد حضور خود را در نخجوان بیشتر کند و از این مسیر به قفقاز وصل شود و هدفشان از این موضوع ایجاد نوعی پیوستگی مستقیم جغرافیایی است که کشورهای ترک زبان به طور مستقیم به همدیگر متصل شوند. 
 
اما در این میان ارمنستان به عنوان مانع تلقی می شود و نمی‌گذارد این یکپارچگی شکل بگیرد؛ بنابراین موضوع را به وسیله حاشیه سازی بر سر کریدور زنگزور دنبال می‌کنند. آنکارا و باکو جهان ترک را تعریف کرده‌اند و به تازگی آسیای مرکزی را به نام «ترکستان» می‌خوانند؛ این درحالی است که در ازبکستان، سمرقند، بخارا و خوارزم اقوام ایرانیِ تاجیکی زندگی می‌کنند و10 میلیون جمعیت ساکن تاجیکستان ترک نیستند، بلکه فارس زبان هستند.
 

روسیه به هیچ وجه برنامه ای برای تغییر مرز تاریخی ایران و ارمنستان ندارد


روح‌الله مدبر، تحلیلگر مسائل روسیه درباره کج فهمی های مرتبط با نوع رویکرد روسیه به موضوع قفقاز به ویژه در موضوع کریدور زنگزور به اصلی ترین مواضع این کشور که منطبق بر رویکرد ایران است، پرداخت و به «راهبرد معاصر» گفت: با توجه به تداوم تلاش غرب در راستای بحران آفرینی در روابط ایران و روسیه به بهانه کریدور زنگزور و تحریف واقعیت ها به وسیله رسانه های غربی و عوامل غربگرا، در سه محور نگاه دقیق روسیه در حوزه محور مواصلاتی آذربایجان به نخجوان را می توان ارزیابی کرد.
 
وی افزود: آنچه روسیه از ارمنستان خواسته منطبق بر توافق نوامبر 2020 میلادی و بند 9 است؛ به این معنا که روس ها بر محور مواصلاتی از آذربایجان به نخجوان تأکید می کنند؛ محوری که به وسیله سرویس امنیت فدرال امنیت روسیه نظارت می شود.
 
تحلیلگر مسائل روسیه عنوان کرد: رؤسای جمهور روسیه، آذربایجان و ارمنستان پیش تر مصوبه را امضا کرده بودند و موضوع جدیدی نیست، ضمن اینکه این محور موضوع رایزنی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سفربه آذربایجان بود؛ لذا به هیچ وجه نامی از زنگزور و طرح معروفی که ترکیه و آذربایجان مطرح می کنند به وسیله روس ها برده نشده است.
 
مدبر گفت: روسیه صرفاً حمل و نقل کالا را از این محور مواصلاتی میان آذربایجان تا نخجوان کنترل و نظارت می کند؛ یعنی به هیچ وجه مبادلات بین المللی که از سایر کشورها به ارمنستان می آیند، کنترل نمی کند؛ بنابراین آنچه رسانه های غربگرا بیان می کنند تحریف شده و خلاف واقع است.
 
تحلیلگر مسائل روسیه بیان داشت: روسیه به هیچ وجه برنامه ای برای تغییر مرز تاریخی ایران و ارمنستان ندارد. برنامه روسیه نظارت فنی بر محور مواصلاتی در حوزه داخلی است و آنچه رسانه های غربگرا و عوامل غربگرا مطرح می کنند، متفاوت است. 
 
وی یادآور شد: موضوع بسیار حائز اهمیت حضور نداشتن روسیه و نظارت نکردن بر این محور مواصلاتی و کمرنگ شدن نقش این کشور در سیونیک است که عواقب خطرناکی ازجمله گسترش حوزه نفوذ ناتو و ناظران اروپایی در منطقه به دنبال دارد و مغایر با منافع و امنیت ملی ایران است.
 
 
مدبر درباره تحرکات و رایزنی های رئیس جمهور ارمنستان با شرکای اروپایی گفت: رئیس جمهور ارمنستان در ماه های اخیر ارتباطات گسترده ای با کشورهای اروپایی ازجمله فرانسه و انگلیس برقرار کرده و رفت و آمد سرویس های اطلاعاتی غربی در این کشور نسبت به قبل افزایش یافته است. علاوه بر این، کمرنگ شدن حضور امنیتی روسیه باعث پررنگ شدن حضور ناتو در منطقه می شود، موضوعی که تهدید جدی برای منطقه به شمار می رود، بنابراین در این زمینه باید به پیمان امنیتی روسیه با کشورهای جدا شده از شوروی بسیار توجه کرد.
 

رئیس جمهور ارمنستان در ماه های اخیر ارتباطات گسترده ای با کشورهای اروپایی برقرار کرده و رفت و آمد سرویس های اطلاعاتی غربی در این کشور نسبت به قبل افزایش یافته است


وی تأکید کرد: کمرنگ شدن حضور نظامی روسیه در سیونیک باعث آسیب پذیر شدن ارمنستان، احتمال وقوع درگیری، ورود آذربایجان، ناتو و ترکیه به منطقه قفقاز می شود که مغایر با منافع ملی ایران است؛ لذا آنچه غرب و غربگرایان در زمینه محور مواصلاتی آذربایجان، محور نخجوان یا طرح زنگزور آذربایجان و ترکیه مطرح می کنند و طرح اتهامات دروغین نسبت به روسیه، صد درصد مغایر با منافع ایران با هدف اخلال در روابط ایران و روسیه و انحراف افکار عمومی از اصل ماجراست.
 
تحلیلگر مسائل روسیه تصریح کرد: تردیدی نیست رویکرد روسیه در زمینه قفقاز جنوبی به رویکرد ایران بسیار نزدیک است، بنابراین باید به دنبال افزایش همگرایی میان تهران و مسکو بود، زیرا همکاری بیشتر تهران و مسکو به خنثی سازی توطئه محور آمریکایی-انگلیسی-فرانسوی در این منطقه قفقاز منجر می شود.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار